Warren Brown´s Italian Meruinge Buttercreme



500    g    usaltet smør
300    g    sukker
0,7  dl.    vand
5 (150g.) pasteuriseret æggehvider 

En færdig portion vejer omkring 910 g.
                                       

1.hviderne piskes stive med 1/4 af sukkeret (75g.)

2 kog resten af sukker med vandet, til sukkeret er opløst 
  ca 8 til 10 min eller 121 grader.

3.sæt piskeriset på lav fart 
   tilsæt sukkerlagen  langsomt i en tynd stråle

 4.pisk ved høj hastighed til marengs massen er kølet ned
   15 til 40 min. Helt koldt behøver det ikke at blive
    bare så smørret ikke smelter eller bliver flydende.

5. Tilsæt smørret lidt efter lidt ved lav hastighed

6. når alt smør er i, pisk ved høj hastighed i ca 5 min

Du kan fryse dn færdige crem i op til 3 mdr.
Du kan tilsætte aromastoffer, vanillesukker, chokolade, philadelphia ost (light dur ikke), eller eks peanutbutter, karameltrøffel kogt tyk, for at give den smag
Du kan udskifte noget af smørret med enten palmin eller Crisco
Helt op til 50% af smørret så bliver det det mange kalder Palminsmørcreme PSC



                                             se video  HER

En er de elementer du med stor fordel kan lave, længe inden du skal lave kagen og så fryse den ned. 



X 1½ :
750 g     usaltet smør
450 g     sukker                             (112 g til æggehviderne)
105 ml   vand                               (eller gram)
225 g     pasteuriseret æggehvide (7½ æggehvide)

en færdig protion vejer 1220 g.

               -o-O-o-

X 2 :
1 kg       usaltet smør
600 g    sukker                            (150 g til hviderne)
140 ml  vand
300 g. pasteuriseret æggehvider (10æggehvider)
vejer færdigt ca 1825 g


Tips: til opskriften
Merengue massen skal køre så længe, fordi den skal være så kold at den ikke smelter smørret når det tilsættes. Men når du er sikker på at den holder formen så kan du stoppe maskinen og trykke merengue massen ud til kanterne, så køler den hurtigere. Når massen så er kølet,  så sæt den i maskinen igen, start maskinen og tilsæt smørret.


Jeg tager smørret direkte fra køleskabet og blødgør det i mikrobølgeovnen på lav styrke. Min mikrobølgeovn er på 750 Watt, og jeg skruer ned på halv styrke. Smørret behøver ikke at være vildt blødt, bare lige "smørbart"

                                    se video HER



OBS:
Læg mærke til at der er forskel på hvor meget hvide der er i et bæger.
hedegaard er der 160 gram fordelt på 4 bæger, så der bruger jeg alle 4.
Danæg     er der 300 gram fordelt på 6 bæger, så der bruger jeg kun 3 bæger






kilde:
AnneVibeke på KageCentralen 

7 kommentarer :

  1. Hvilken forskel gør det, at bruge usaltet smør kontra saltet?
    Mvh Tina

    SvarSlet
  2. Hej Tina.
    Hvis du laver det af saltet smør, så har det en "smørsmag". Folk kan ligesom smage smørret. Bruger du usaltet smør, så bliver smager mere neutral. De fleste vil ikke kunne finde ud af hvad cremen er lavet af. Til kagerne er det jo ikke ret meget smørcreme man får med på en bid på gaflen, og når smagen af kagen og cremen er der, vil smørsmagen nok blive "fortyndet" meget ud i de andre smage. :)

    SvarSlet
  3. Jeg har kun saltet smør til denne omgang, men havde tænkt at putte et stænk citronsaft i, netop for ikke at det skulle smage af smør :-)

    SvarSlet
  4. Jeg kommer også altd en smag i af en eller anden art :) ofte lime eller citron. Det er altid godt

    SvarSlet
  5. Spændende opskrift. Den må afprøves en dag. Tak :)

    SvarSlet
  6. IIhhhh hvor jeg synes den er træls..... har lavet den to gange nu, og den skiller for mig hver gang, hvad går der galt????

    SvarSlet
  7. Mit bedste bud er at marengs massen ikke har været helt kold og du måske har brugt for blødt smør. Smørret skal bare lige være "smørbart". Hvis den kombi så for en ordentlig tur med K-spaden, så risikere du at det skiller. Hvis den skiller efter den har stået lidt, så kan det være at den ikke har været pisket ordentligt sammen. Det marengs der så ikke er pisket vil ligge som små klatter i massen og som alt sukker som ligger i "fri" måske lidt fugtig luft vil smelte. Det har jeg prøvet et par gange. Så er det som om der er lidt "vand" i. Men stadig er mit bud nummer 1, at den er for varm. Hvis det er det der er sket, så kan den måske samle sig, ved at du bliver ved med at piske den til den køler helt ned. Evt. en kompi af at pise, så 5 min. i køleskabet, så piske lidt og så 5 min. i køleskabet, osv. Måske køle skålen udefra med en pose frosne grønsager. Du må vende tilbage, hvis det ikke er det du tror der er sket. Vi Kan evt ringe sammen :) Jeg havde selv en del start problemer med den, men syntes den var hele besværet værd. Min mail er madsen.susanne@gmail.com Skriv for evt telefon nummer

    SvarSlet